ORİGAMİ

BİR JAPON SANATI DEĞİLDİR. 🙂

Origamiyi Japon kağıt katlama sanatı olarak biliyoruz değil mi? Evet. Fakat bildiklerimiz gerçekler midir? Çoğunlukla hayır. 🙂 Okudum biraz şekerler, araştırdım. 🙂 Sonuçta okuduklarımdan kendi çıkarımımı gerçekleştirdim. 🙂 Şimdi onları yazacağım, hiç bir kronolojik ya da bilimsel dayanağı yoktur.

Kağıdı Çinliler buldu, bunu biliyoruz. Kağıdı Çinlilier bulmuşken kağıt katlama sanatı neden Japonların olsun ki? Bütün insanlık tarihinde bir Japonlar mı katlamış bu kağıdı? Yok, orda başka bir püf noktası var. Çinlilier kağıdı yapmış ve senelerce formülünü saklamışlar ve bir rivayete göre bir kağıt örneği ve formulü bir rahip tarafından Kore ve Japonya’ya götürülmüş ve böylelikle Asyada kağıt yapımı ve kullanımı artmış.

Peki Mısır’ın Paprüsleri? O da baya eski hatta bence Çinden de eski? Bir rivayete göre ölen kralların ayak parmak aralarına katlanarak şekil verilmiş hazine haritaları koyulur, kral öle gömülürmüş. Olur da ölümden sonra hayat varsa, paşam oralarda fakir-fukara olmasın diye. 🙂 E ozaman ilk katlayıcılar onlar olmalı değil mi?

Bence öle. Peki Japonlar neden ORİGAMİ’yi markalaştırmış? 🙂 Origami Kağıt ve katlama kelimelerinden oluşan bir birleşik kelime. Bütün dünya da öle öğrenmiş, öle gidiyor. Samuraylar, onlar sadık, mağrur, gururlu savaşçılar ya aynı zamanda zenginler de tabi 🙂 Boş vakitlerinde kağıt katlarlarmış. Olum erkek adam kağıt mı katlar? Kalk, es-gürle, kes-biç. Yok arkadaş, bu Japonlar garip insanlar. Savaşçıcı bile ince ruhlu olabiliyor. 🙂 Katladıklarını da birbirlerine ‘Bak ben ne katladım, benim katlanmış kağıdım seni ezer geçer.’ dercesine birbirlerine hediye ediyorlarmış. 🙂 Samuray okullarında dersler bile varmış. How to ORİGAMİ 101 🙂 Kağıdın ucuzlaması ve origami ile oluşturulan objelerin kutlamalarda kullanılması, oyuncak olarak kullanılması, zaman zaman aile sembolü olarak kullanılmasından kaynaklı orta sınıf ta katlamaya başlamış. 🙂 Kitap bilem yazmışlar, Katlama Teknikleri. 🙂

Müslümanlar da Origami ile tanışmışlar, tutmuşlarda aslında ama İslamiyette objeler putperestliği anımsattığndan hayvan katlamamayı tercih etmişler, geometrik desenlere yönelmişler. Top felan filan.

İspanyollar da Kağıt Katlama ile tanışıp, sevmişler çok. Kitap ta yazmışlar seneler seneler önce.

Peki ben? Arkadaş ben Japon değilim, Çinli değilim, Mısır değilim, İspanyol (Biscolata yesemde bahsi geçen ülke ile tek temasım harita üzeinde bulmak olabilir.) hiç değilim. Ben nasıl Origami yapayım? 🙂 🙂

image

Yapamadım ağalar, paşalar. Yapamadım. 😦 Bir de üstelik youtube’dan bir video açtım, hem izledim hem yaptım. 🙂 Yukarı da ki fotoğraftaki şekiller kelebek, balık, lotus çiçeği ve kalp olmalıydı. 🙂 Kalp oldu, Lotus oldu, kelebek olur gibi oldu, balık ise tam bir rezalet.  🙂

Aşşağıya sabırlarına saygı duyulacak insanların işlerini de koydum, olur a kolay birşey sanarsanız, bu yanılgıdan çabucak dönün diye. 🙂

ORİGAMİ” üzerine 2 yorum

  1. Kagidi katlayip katlayip milleti sasirtmak ilk Japonlarin aklina gelebilirdi herhalde 🙂 Ama samuraylarin da bu isin icinde oldugunu bilmiyordum. Japonya’nin bariscil gunlerinin yasandigi Edo Doneminde bir cok samuray issiz kalmis ronin olmustu. Herhalde o zaman baslamislar origamiye, sıkıntıdan 🙂

    • Sıkıntıdan yapılacak bir şey değil ya, sıkılark yapılacak bir şey. Zor hakkaten. 😦 Ama insan yapınca, güzel olmasa da utanmadan böyle internetlere koyabiliyor, gururla 🙂 🙂

Bir Cevap Yazın

